Sanne Cazemier

Na het halen van mijn HAVO-diploma ben ik met een kort uitstapje richting MBO Game Design, uiteindelijk beland bij Academie Minerva waar ik Illustratie studeer.

Ik hou van het onderzoeken en visualiseren van concepten en verhalen en visueel narratief heeft een speciaal plekje in mijn hart ingenomen; het communiceren op een visueel niveau zonder woorden te gebruiken.
Ik ben gepassioneerd over het vormgeven van momentopnames, personages of omgevingen op een dusdanige manier dat het publiek op een instinctieve manier begrijpt wat er bedoeld wordt door middel van weloverwogen beslissingen in ontwerp. Om deze redenen beschouw ik mijzelf meer een ontwerper of een ‘designer’, dan een illustrator.

Mijn werk wordt vaak gekenmerkt door een mate van naïviteit of kinderlijkheid wat zich uit in onderwerp of uitvoering, tegelijkertijd neem ik mijn werk erg serieus en heb ik grote ambities.

Tijdens mijn stage had ik wederom een excursie naar Game Design bij Ronimo Games in Utrecht, waar ik aan de slag mocht als 2D artist die illustraties, props en assets maakte voor verschillende games. Deze stage is erg vormend geweest voor mijn ontwikkeling en verdere ambities als beeldenmaker.

In mijn afstudeer project ben ik op zoek naar een grotere diversiteit en originaliteit binnen alom bekende verhalen. Hiervoor probeer ik de legende van Robin Hood nieuw leven in te blazen door het verhaal te reïnterpreteren in een stadsomgeving in de moderne tijd, waarbij Robin Hood als ‘street artist’ activistisch optreed. Dit doe ik door middel van theoretisch en visueel onderzoek in het vormgeven van personages, omgevingen en momenten binnen het verhaal. Dit onderzoek behandel ik uitgebreid in mijn Visuele Essay waar ik ook mijn keuzes in ontwerp uitleg en verdedig.