Laura van der Ploeg

Vanuit mijn fascinatie voor eten, drinken en de horeca wil ik mensen beter laten ervaren als ze uit eten gaan. Middels grafisch ontwerp probeer ik de zintuigen te prikkelen om de restaurantgast zo te wijzen op de verschillende aspecten.
Ik wil de ervaring van uit eten gaan niet veranderen, ik wil er extra’s aan toevoegen, zodat mensen inzichten krijgen waardoor ze alles nog beter ervaren.

Mijn project is een onderzoek geworden naar hoe ik grafische middelen in kan zetten op het gebied van eten en uit eten gaan. Het bestaat niet uit een eindproduct, maar uit een serie ontwerpen waar ik na mijn afstuderen verder mee wil gaan.
Zo heb ik geëxperimenteerd met geuren in menu-kaarten, zodat de menukaart niet alleen een lijst met gerechten is, maar de verbinding met het eten en de gast aangaat.
Ik heb een manier gezocht om meer informatie over wijnen aan tafel te geven, door middel van viltjes met lijnpatronen die de smaakcomponenten visualiseren. Zo wordt wijn toegankelijk voor de wijnleek. Met dezelfde reden heb ik gekeken naar manieren om wijnen op een wijnkaart te visualiseren. Een soort infographics over de aspecten van een wijn.
Vanuit het idee dat de zintuigelijke waarneming van alle zintuigen versterkt wordt bij de prikkeling van één van deze zintuigen, heb ik wijnfles-etiketten gemaakt die doormiddel van de textuur vertellen over de wijn.

Mijn visueel essay is dan ook een onderzoek naar op welke manier grafisch ontwerp kan bijdragen aan de zintuiglijke beleving van uit eten gaan. Eten is een multisensorische ervaring, je gebruikt al je zintuigen. Terwijl grafisch ontwerp vooral visueel gefocusd is. Hoe meng ik deze aspecten met elkaar? Ook heb ik gekeken hoe ontwerpers als Martí Guixé en Marije Vogelzang werken, en hoe ik als grafisch ontwerper, plaats kan gaan nemen tussen de food designers.

Ontwerp en de horeca horen allebei bij mij, zonder zou ik iemand anders zijn. En daarom wil ik in de toekomst zeker verder werken op dit gebied.

Het werk dat ik maak heeft vaker met ervaring te maken. Niet altijd voor de toeschouwer of doelgroep maar wel voor mezelf. Wat ik maak moet voelbaar, beleefbaar zijn. Het materiaal geeft karakter aan mijn werk, dat plezier waarmee ik werk blijft altijd zichtbaar. Ik heb een voorliefde voor materialen anders dan papier. Ik zoek daardoor de grenzen van grafisch ontwerp op, door niet alleen tweedimensionaal te werken bijvoorbeeld.
Ook is de presentatie van mijn project belangrijk, ik zie mezelf als een beeldende verhalen verteller, die ook in de ruimte werkt.